Basiscursus bijenhouden

Basiscursus bijenhouden-plus,

Stichting BEI (Bijen Educatie en Informatie) is op 14 januari 2019 alweer begonnen met een basiscursus bijenhouden-plus, die voldoet aan de eisen van de onderwijscommissie van de NBV (Nederlandse ImkersVereniging) en waaraan een examen verbonden is.

De cursus bestaat uit ongeveer 10 theorie lessen en uit evenzoveel praktijk lessen. Het lesmateriaal zal door de Stichting zelf worden verzorgd. De lesstof bevat niet alleen de gebruikelijke kennis over de honingbijen en het praktisch imkeren, maar de cursisten krijgen ook kennis waarom de honingbijen zo’n belangrijke schakel vormen in de natuur en onze voedselvoorziening. Ook andere bestuivende insecten, de bedreigende factoren voor hun voortbestaan en hun leefomgeving zullen aan bod komen.

Tijdens de cursus kan iedere deelnemer gratis een bijenvolk krijgen. Er zijn mentoren aan de cursus verbonden, die de aspirant imkers tijdens de praktijklessen en  bij het praktisch imkeren met raad en daad zullen bijstaan.

De theorielessen worden gegeven in het clubhuis “De Liniehof” van de Madese Natuurvrienden, aan de Kievitstraat 3 in Made en zal in principe op maandagavonden worden gehouden. Vanaf 19:30 uur staat koffie, thee en honingkoek klaar en om 20:00 starten de lessen. De lessen duren incl. een korte pauze tot 22:00 uur. In het voorjaar starten op verschillende bijenstanden in de buurt de prakrijklessen. Excursies kunnen een onderdeel zijn van de praktijklessen. Hiervoor zullen we nog met de cursisten nadere afspraken maken.

Cursuskosten worden geschat op € 135,00 incl. lesmateriaal.

In november 2019 wordt de cursus met een feestelijke diploma-uitreiking afgesloten.

Ben je geïnteresseerd in een basiscursus volgend jaar, geef je dan op bij Jan Ligthart via e-mail sens.ligthart@planet.nl

Tel. nr. 0162686178.

Voor informatie  www.stichtingbei.nl