Verdiepingscursus bijenhouden

Beste imkers uit regio de Baronie,

Of je nu al heel lang imkert of recent bent begonnen met imkeren, vaker wordt je tijdens het werk in de bijenvolken geconfronteerd met onverwachte of in eerste instantie onbekende problemen, die toch oplossing(en) behoeven. Ondanks een mate van theoretische, maar ook praktische kennis van honingbijen, weten deze diertjes menig keer de bijenhouder voor een raadsel of op het verkeerde been te zetten. Specifieke kennis gebaseerd op praktische ervaring wordt vaak niet expliciet in bestaande cursussen behandeld.

Daarom start stichting BEI (Bijen Informatie en Educatie) in januari 2018 met het geven van een z.g. "Verdiepingscursus Bijenhouden". De cursus is bedoeld voor praktiserende imkers, die hun praktische kennis verder willen verdiepen. Hierbij wil de stichting geenszins opnieuw het wiel uit vinden. Vandaar dat eigen inbreng en ervaring met onverwachte of met raadselen omgeven zaken bij het werken met de bijenvolken, tijdens de cursus als waardevol kunnen worden ingebracht. Alle aspecten gedurende het gehele bijenjaar zullen aanbod komen. Aan het einde van de cursus zal "drachtzorg" in breedste zin van het woord evenzeer worden behandeld, alsmede de noodzakelijke imkerattitude.

De cursus wordt gegeven door een bijenteeltleraar en bestaat voorlopig uit 5 lessen met mogelijke uitloop naar meer lessen.

Overigens is de commissie onderwijs van de NBV ook doende om een cursus te ontwikkelen, die verdieping geeft na het volgen van de basiscursus bijenhouden.

De Verdiepingscursus Bijenhouden zal gehouden worden in het parkgebouw de Liniehof, adres: Kievitstraat 3, 4921VV in Made. Het gebouw is open vanaf 19:30 uur (koffie, thee en honingkoek staan dan klaar) en we beginnen om 20:00 uur.

Cursusdata: Altijd op maandag 22 jan. 29 jan. 5 febr. (12 febr. niet!) 19 febr. en optie op 26 febr. 2018.

Opgaven voor de cursus kan via de contact pagina van de website www.stichtingbei.nl, of via e-mailadres: ligth502@planet.nl. De stichting hanteert een maximum van 35 cursisten, zodra dit aantal wordt bereikt zal inschrijving van nieuwe cursisten worden gestaakt. Snel reageren is dus verstandig. De ingeschreven cursisten krijgen via e-mail nader bericht over de cursus.

De kosten (incl. koffie, thee en honingkoek) bedragen €5,00 per deel(nemer)(neemster), zonder bijbetaling bij een eventuele verlenging van de cursus. Een cursist is voor de cursus ingeschreven zodra het cursus bedrag is overgemaakt naar:

IBAN rekening nr.: NL04 RABO 0177 4390 76, t.n.v. Stichting BEI, onder vermelding van Verdiepingscursus Bijenhouden.

Cursisten dienen zelf zorg te dragen voor schrijf - en notitie- materiaal. De lespresentaties zullen na elk les via e-mail naar de cursisten worden gestuurd.

De cursus zal worden afgesloten met de uitreiking van een getuigschrift. Hiertoe dient een cursist wel voldoende lessen te hebben gevolgd, zulks na beoordeling van het stichtingsbestuur.

Voor vragen a.u.b. contact opnemen met Bert Brakkee e-mail: imkerij.de.biesbosch@planet.nl, tel. nr. 0651240266

Natuurpark De Liniehof

Adresgegevens Bezoekadres